Aktuálně realizované projekty digitalizace budou mít zásadní vliv na veškeré aplikace a informační systémy poskytovatelů. Klíčovou cílovou skupinou jsou ale pacienti. Těm budou náhled a sdílení zdravotnických dat umožněny prostřednictvím webového přístupu (Portál pacienta), ale neobešli bychom se bez využití mobilní platformy – dnes již funkční aplikace EZ Karta. Zavedení této aplikace umožní vstup do zdravotní dokumentace a v budoucnu také k funkcionalitám, jako jsou např. eŽádanky.
EZ karta a výchozí platforma pro dostupnost informací
Aplikace vznikla modifikací původní aplikace „Tečka“, která byla v minulosti instalovaná ze známých důvodů na většině mobilních telefonů v zemi. Klíčovým důvodem první fáze instalace a spuštění aplikace bylo dosažení funkční platformy a jako jedna prvních funkcionalit se objevila dostupnost informací o očkování – bohužel až od 1. 1. 2023. Důvod neexistence historičtějších dat v aplikaci souvisel s nutností zajistit validní data, která jsou opravdu až od 1. 1. 2023 k dispozici formou centrálního napojení ambulantních systémů. Jakkoli byla aplikace v této první výchozí formě zdánlivě zaměřena na očkování, byl splněn základní úkol, a to vytvořit platformu s možností doručení dalších funkcionalit. Bylo také ověřeno, že je jako aplikace stabilní a je do ní umožněn zabezpečený přístup v požadovaných počtech uživatelů.
Fáze I. – současné funkcionality EZ Karty a výchozí využití
EZ karta tedy nyní poskytuje funkci tzv. Očkovací průkazky, která zaznamenává všechna očkování provedená od 1. ledna 2023. Uživatelé mají přístup k těmto záznamům ihned poté, co lékař zadá očkování do centrálního systému. Očkovací průkazka nabízí nejen přehled o očkování, ale i možnost sdílení těchto informací s lékaři, a to buď prostřednictvím exportu PDF souboru, nebo skrze zdravotnický informační systém pomocí časově omezeného PINu.
Aplikace rovněž nabízí správu přístupů pro jiné osoby, například rodiče mohou spravovat očkovací průkazky svých dětí.
Zejména do budoucna poměrně zásadním funkčním prvkem je také již implementovaný modul „mandátování“, který umožňuje udělení přístupu k očkovací průkazce třetím osobám, a tím také určitou správu dat a souvisejících práv k jejich náhledu. Nyní tato funkcionalita zajišťuje nastavení sdílení těchto zdravotních záznamů. Nově byl implementován výchozí modul „notifikace“, který svým způsobem umožňuje přímou komunikaci s uživateli aplikace – což otevírá možnosti pro budoucí interakci a sdílení informací.
Fáze II. a doplnění informací o očkování do EZKarty – „NRHZS“
EZ Karta jako výchozí nosič informací byla při svém spuštění kvůli velmi omezeným funkcím považována za elektronickou verzi „Očkovacího průkazu“. Z důvodu platné legislativy – kdy „Očkovací průkaz“ jako součást zdravotnické dokumentace má své konkrétní náležitosti – jej nelze snadno nahradit elektronickou verzí. Proto byl název funkcionality v aplikaci lehce upraven na „Očkovací průkazku“, ale – jak již bylo zmíněno – zdaleka neobsahoval informace, které by byly s papírovou verzí srovnatelné.
Důvody neexistence elektronického sběru těchto informací v minulosti úzce souvisí se stavem a úrovní digitalizace rezortu a validní informace jsou tímto skutečně dostupné až od 1. 1. 2023. Až na jednu výjimku. Tou je databáze, která je generována ve vztahu k pojišťovnám. Lékaři úkony, které jsou hrazeny ze zdravotního pojištění, elektronicky vykazují pojišťovnám, aby je měli zaplaceny. A tuto databázi má k dispozici i ministerstvo zdravotnictví, resp. ÚZIS a jeho registr NRHZS – Národní registr hrazených zdravotních služeb. Jakkoli se nejedná o online sběr informací, z důvodu předpokládané úhrady za zde uvedený výkon – v našem případě očkování – lze s úspěchem předpokládat, že data budou správná. Z logiky věci neexistuje způsob, jak jednotlivé záznamy zpětně ověřit, nicméně až na možné drobné odchylky způsobené překlepy či možná nesprávným uvedením data lze považovat databázi za úplnou. Data o očkování byla z této databáze vyexportována zpětně až do roku 2011 a jako nová funkcionalita EZ Karty se přístup k těmto datům objeví v aktualizaci ještě v tomto měsíci. Spojením těchto dostupných dat bude umožněna kompletní dostupnost informací o očkování občanům do věku 14 let – ti starší budou mít logicky dostupná všechna očkování od roku 2011.
Fáze III. a další plánované funkcionality v roce 2024/2025
Zejména se ale v roce 2025 očekává další rozšíření funkcionalit EZ karty, které bude zahrnovat elektronický přístup k centrálním systémům ministerstva zdravotnictví, například k NZIS (Národní zdravotnický informační systém). To umožní občanům přístup k detailnějším zdravotním záznamům a výpisům. Další plánovanou funkcí je e-Mapa poskytovatelů zdravotních služeb, která uživatelům poskytne přehled o dostupnosti zdravotních služeb v jejich regionu.
Mezi další plánované funkcionality patří pilotní přeshraniční sdílení zdravotní dokumentace, což bude umožněno díky projektu PATHED. Tato funkce zjednoduší přístup k lékařským záznamům pro občany cestující do zahraničí nebo využívající zdravotní péči v rámci Evropské unie. Dalším krokem bude zavedení zasílání e-zpráv od zdravotnických poskytovatelů pacientům, což usnadní komunikaci mezi pacienty a zdravotníky. Jednotlivé novinky a funkcionality budou prezentovány vždy v kvartálních rozestupech.
EZ karta a konkurence komerčním aplikacím
Vzhledem ke své funkčnosti a propojení se státními systémy EZ karta nepředstavuje konkurenci komerčním zdravotnickým aplikacím. Komerční aplikace nabízejí velmi atraktivní funkcionality a služby, které budou dále navazovat na ty výchozí – a garantované – jako je správa zdravotních záznamů nebo očkovacích průkazů. EZ karta má pouze aktuálně výhodu v podobě přímého propojení s národními systémy a centrálními registry a v pilotních projektech může demonstrovat úspěšnou digitalizaci agend a jejich dostupnost široké veřejnosti.
EZKarta
Závěrem lze říci, že EZ karta je jedním z klíčových kroků směrem k plné digitalizaci zdravotnictví v ČR. Její současné a plánované funkce z ní vytvoří nepostradatelný nástroj pro občany, lékaře i stát a přinesou také nový standard v oblasti správy zdravotních údajů a komunikace mezi pacientem a zdravotnickým systémem. Dosud zajištěné rozšíření aplikace na mobilní telefony je pouze výchozí fází. V horizontu jednoho roku budou základní funkcionality v pravidelných intervalech rozšiřovány a následně v roce 2026 v souvislosti s centrálními projekty digitalizace zdravotnictví budou dostupné i sdílené dokumenty poskytovatelů, jako je například propouštěcí zpráva.
Rubrika: SERIÁL DIGITALIZACE ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ
Autor: Petr Foltýn, ředitel Národního centra elektronického zdravotnictví
Zdroj: Zdravotnictví a medicína
#digitalizace #zdravotnictví #kvalita #udržitelnost #pacient #EZkarta #ockoreport #praktickylekar #PetrFoltyn
Comments